لارا کرافت یکی از بیادماندنیترین و دوستداشتنیترین شخصیتهای دنیای گیم است. او به عنوان شخصیت اصلی در فرنچایز Tomb Raider شناخته میشود که گاها در زبان فارسی به عنوان مهاجم مقبره نیز شناخته میشود. این مجموعه بیش از 20 سال در صنعت بازی قدمت دارد و عناوین بیادماندنی بسیاری از آن تا کنون ساخته و عرضه شدهاند. لارا کرافت علاوه بر دنیای گیم، در سنعت فیلم، کامیک و حتی کتاب نیز حضور داشته است. لارا کرافت یک ماجراجوی شجاع، باستانشناس کارکشته و شکارچی گنج است که در سراسر دنیا به اکتشاف برای پیدا کردن اسرار باستانی و تمدنهای گمشده میپردازد. او همچنین جنگجوی ماهری نیز هست و میتواند با سلاحهای مختلف کار کند تا دشمنان و موانع را از میان بردارد. لارا کرافت تبدیل به الگویی برای بسیاری از زنان در سراسر جهان شده است؛ کسانی که شجاعت، هوش و استقلال او را تحسین میکنند.
لارا کرافت توسط استودیوی بریتانیایی Core Design در سال 1996 طراحی و ساخته شد. این استودیو در روند خلق لارا کرافت، قصد داشت جایگزینی زنانه برای ایندیانا جونز ایجاد کند. اولین بازی مجموعهی Tomb Raider در سال 1996، توانست موفقیت بسیاری به دست آورد و ژانر اکشن ماجراجویی را نیز متحول کرد. یکی از دلایل موفقیت این بازی، ترکیب حرکاتی بود که پیش از آن در یک بازی جمع نشده بودند: دویدن، پریدن، صخرهنوردی، شنا و تیراندازی؛ و البته دیدن تمامی این حرکات از یک شخصیت اصلی با ظاهری جذاب، لذت تجربهی بازی را دو چندان میکرد. این بازی همچنین از گرافیک سه بعدی و کات سینهای سینمایی نیز استفاده میکرد، مواردی که در غوطهور شدن بازیکنان در دنیای لارا کرافت و Tomb Raider تاثیر بسیاری داشتند. با موفقیت این بازی، عناوین بسیار دیگری در دنیای Tomb Raider ساخته شدند و دنیای لارا کرافت را بیش از پیش گسترش دادند.
در سال 2013، استودیوی Crystal Dynamics با توسعه و عرضهی یک عنوان جدید، دنیای Tomb Raider را ریبوت کرد. این بازی جدید به ریشههای شخصیت لارا کرافت و تا حدی کودکی او نیز میپرداخت. این عنوان نشان میداد که لارا کرافت چگونه به مهاجم مقبرهی دوستداشتنی که امروز میشناسیم تبدیل شده است. نجات یافتن او از یک کشتی در حال غرق شدن و زندگی در یک جزیرهی ناشناخته و دورافتاده و روبرو شدن با چالشها و خطرات فراوان، همگی در این بازی به نمایش درآمدند. Tomb Raider 2013 به دلیل گرافیک واقعگرایانه و سطح بالا، داستان احساسی و گیمپلی بالانس و خوب که شامل عناصر مخفیکاری، تلاش برای زنده ماندن، گشت و گذار در محیط و مبارزه و اکشن میشد، مورد استقبال گرمی قرار گرفت. این بازی همچنین به لارا عمق و شخصیت بیشتری نیز بخشید، چرا که او را از یک نوجوان کمتجربه تبدیل به یک ماجراجوی کارکشته کرد. دو دنباله نیز برای این بازی ساخته شد: Rise of the Tomb Raider در سال 2015 و Shadow of the Tomb Raider در سال 2018. این سه بازی در کنار یکدیگر یک سهگانه را تشکیل دادند که داستان لارا کرافت را به شکلی کامل بیان میکرد.
لارا کرافت فقط یک شخصیت ویدیو گیم نیست، بلکه یک نماد فرهنگی نیز محسوب میشود. او در محصولات و تولیدات سرگرمی مختلفی حضور داشته است: از تولید فیلم از این شخصیت بیادماندنی با حضور آنجلینا جولی گرفته تا کتابهای مصور (کامیک) و حتی رمانهایی با نویسندگی افراد مختلف. حتی لباسهای خاص لارا کرافت نیز در بعضی فروشگاهها به فروش میرسند. او حتی جوایز و رکوردهای مختلفی را نیز به نام خود دارد؛ رکورد گینس برای موفقترین قهرمان انسانی زن در دنیای گیم و جایزهی Golden Joystick برای تاثیرگذارترین شخصیت گیم فقط بعضی از آنها هستند.
لارا کرافت الگوی افراد بسیاری در سراسر دنیا بوده و آنها را به سوی علایق و رویاهای خود هدایت کرده است. او یک افسانه در دنیای گیم و فراتر از آن است. او نمادی از ماجراجویی، اکتشاف و استقلال است.