خانه » توسعه کسب و کار » داستان برندها » مک‌دونالد از ابتدا تا کنون

مک‌دونالد از ابتدا تا کنون

برند مک دونالد
مک‌دونالد یکی از بزرگترین برندهای فست فود های زنجیره ای در دنیا با ارزشی دارای 154/92 میلیارد دلار میباشد !!! این رستوران با بیش از ۳۷٬۸۰۰ شعبه در ۱۱۹ کشور، روزانه به ۶۴ میلیون مشتری سرویس می‌دهد. مک‌دونالدز محصولاتی چون همبرگر، چیزبرگر، مرغ، سیب زمینی سرخ کرده، صبحانه، نوشابه‌ها و بسیاری موارد دیگر ارائه می‌کند که گاهی برپایه ذائقه یا فرهنگ محلی تغییراتی می‌کند. در این مقاله به بررسی تاریخچه و استراتژی های پیش گرفته شده در مکدونالد میپردازیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند ...

تاریخچه مک‌دونالد

اگر علاقه‌مند به داستان برندها هستید، داستان برند کوکاکولا را مطالعه کنید

مک‌دونالد در اواخر دهه ۱۹۳۰ و توسط دو برادر به نام های ریچارد و موریس مک دونالد در کالیفرنیا راه اندازی شد. آن ها ابتدا یک غرفه کوچک هات‌داگ فروشی در نزدیک محل برگزاری مسابقات اسب سواری در سانتا آنیتا کالیفرنیا داشتند. در سال ۱۹۴۰ برادران مک دونالد رستوران باربکیویی در سن برناردینو کالیفرنیا راه اندازی کردند و در سال ۱۹۴۸ آن را به یک همبرگر فروشی تبدیل کردند. این رستوران تمرکز خود را روی همبرگر، نوشابه، چیپس و شیرینی پای قرار داده بود. اما خبری از موفقیت و شهرت جهانی نبود ؛ تا اینکه در سال 1954 برادران مک دونالد 8 عدد دستگاه میکسر را سفارش دادند ،تولیدکننده این دستگاه ها یعنی ری‌کراک از این همه سفارش در یک روز تعجب‌زده شده بود ، برای همین خود شخصا به محل سفارش ، برای تحویل دستگاه ها رفت تا اینکه با برادران مک دونالد آشنا شد و این آشنایی نقطه سرآغاز این برند جهانی شد … 

ری كراك ۵۷ ساله با دشواری‌های جدی روبه‌رو بود و در طول زندگی همواره آرزوی ثروتمند شدن را داشت. او به محض بازگشت از جنگ جهانی اول بلافاصله برای ثروتمند شدن دست به كار شد. در سال ۱۹۳۷ او وارد عرصه جدید یعنی مخلوط كن مخصوص شد كه شش مواد را با هم مخلوط می‌كرد. او با مخترع آن وارد معامله شد و سپس خود را به عنوان عرضـه‌كننده انحصاری مخلوط‌كن مطرح كرد ۲۰ سال در این كار سپری كرد ولی ثروتمند نشد.
در سال ۱۹۵۴ كراك از سان برناردینو كالیفرنیا سفارش هشت دستگاه مخلوط‌كن همبرگر را دریافت كرد. 
ری كراك به مدت دو روز با برداران مك دونالد كلنجار رفت تا توانست امتیاز عرضه آن را با شرط ۱/۹ درصد فرانشیز، دریافت دارد و در مدت فقط ۲۲ سال، شركت او به ثروت میلیارد دلاری رسید و دوشادوش شركت‌های معظم نظیر زیراكس ۶۳ ساله و یاIBM ، ۴۶ ساله قرار گرفت.

البته این اتفاق به راحتی نیوفتاد و ری کراک درگیری های بسیار زیادی با مک‌دونالد داشت تا بالاخره با مشقت زیادی توانست سهام مک‌دونالد را از برادران بخرد و این برند را به موفقیت های چشم‌گیری در سطح جهانی برساند.

استراتژی های مک‌دونالد

میتوانید مقاله ما درباره اهمیت داستان‌سرایی برند در تلبیغات را مطالعه کنید.

ری کراک همیشه به صورت دقیق رفتار مشتریان خود را انالیز میکرد و سعی داشت که رویکرد و راهبرد رستوران خود را برمبنای خواسته مشتریان پیش ببرد ؛ برای مثال او فهمید ایجاد صف های طولانی در مک‌دونالد باعث خراب شدن وجهه این رستوران میشود از طرفی برای رفع این موضوع نیاز به استفاده از ماشین های اتوماتیک عرضه غذای آماده بود که این دستگاه ها چون تحت کنترل باندهای جنایی بود ، عموم مردم از استفاده از آن ها اکراه داشتند.

در همین راستا او مبنای خود را بر آموزش کارکنان خود در جهت رشد و توسعه برند خود گذاشت و دانشگاه همبرگر را تاسیس کرد.

دانشگاه همبرگر

دانشگاه همبرگر مک دونالد

اصلی ترین روش مدیریت منابع انسانی در رستوران های مک دونالد ، روش مبتنی بر آموزش میباشد. به همین دلیل شرکت مک دونالد از سال ۱۹۶۱ با سرمایه گذاری 40 میلیون دلار دانشگاه همبرگر را ایجاد کرده است و تا به امروز ۸۰ هزار از منابع انسانی در آنجا آموزش دیده اند و به یک مدیر تبدیل شده اند. مک‌دونالد سالانه 1میلیارد دلار در آموزش و توسعه‌ خرج می‌کند.

دانشگاه همبرگر تبدیل به مرکز جهانی تعالی آموزش عملیات و توسعه‌ی رهبری مک‌دونالد شد. مأموریت آموزش مک‌دونالدز این است که توسعه‌دهنده‌ی استعداد مردم با متعهدترین افراد به سمت کیفیت، سرویس، پاکیزگی و ارزش در جهان باشد. اولین شرکتی که مرکز آموزش جهانی را توسعه داد مک دونالدز بود.
دانشجویان دانشگاه همبرگر می‌توانند برای بدست آوردن مدرک دانشگاهی توسط کارشان در طول ترم، اعتبار کسب کنند.

در این راستا یك دستورالعمل ۳۵۰ برگی استاندارد برای تهیه غذا و استفاده از تجهیزات و امكانات وجود دارد. مثلا در این دستورالعمل تاكید شده است كه هر روز درب‌ها دو بار شسته شود. حتی برای پوشیدن لباس كاركنان و نحوه نگهداری موها، استاندارد وجود دارد و كاركنان مرد باید سر خود را همانند سربازان تا حد معین تراشیده و كفش‌هایشان را واكس بزنند تا براق شود. زنان باید كفش تیره و پاشنه كوتاه، توری سرپوشیده و آرایش مختصر داشته باشند و همگی موظف به استفاده از یونیفورم یكسان هستند. نحوه پخت غذا كاملا استاندارد است. یك پوند (حدود ۴۵۴ گرم) گوشت باید كم‌تر از ۱۹ درصد چربی داشته باشد و عرض همبرگر حدود ۳/۵ اینچ (۲/۵۴ سانتی متر) باشد و در هر همبرگر نباید بیش از یك چهارم اونس (حدود ۳۰ گرم) پیاز مصرف شود. مدت زمان نگهداری غذای پخته شده توسط اداره مركزی مشخص می‌شود. مثلا چیپس هفت دقیقه، همبرگر ۱۰ دقیقه، قهوه ۳۰ دقیقه بعد از انقضای مدت غذا باید دور ریخته شود. بازرسان شركت دائما این موارد را دقیقا بررسی می‌كنند تا غذاها با كیفیت یكسان عرضه شود.

امکانات دانشگاه همبرگر شامل موارد زیر میباشد : 

  • 13 اتاق آموزش عملی
  • سالنی دارای 300 صندلی
  • 12 اتاق آموزش تعامل تیمی
  • 3 آشپزخانه بزرگ
  • آزمایشگاه های آموزش هنر و خدمات هنری

مدیریت کارکنان در مک‌دونالد

یکی از اصلی‌ترین منابع هر سازمان ، نیروهای انسانی میباشد. از این جهت آموزش صحیح و وضع قوانین و مقررات صحیح باعث میشود تا نیروها با حداکثر بهره‌وری به فعالیت خود ادامه دهند و موجب رشد و تعالی یک برند شوند. از این جهت ما برخی از قوانین و سیاست های مدیریتی این برند را برای شما آماده کردیم که در ادامه میخوانید …

اگر شماهم در کسب و کار خود دچار مشکلات مدیریتی و سازمانی هستید و برای توسعه سازمان خود نیاز به مشاوره و کمک دارید میتوانید با پر کردن فرم درخواست مشاوره به تمام دغدغه های خود در حوزه رشد سازمانی پایان دهید. گروه شتابدهنده کسب و کار بارسلون به شما در این زمینه کمک میکند. برای درخواست مشاوره کسب و کار کلیک کنید

شرکت مک دونالد همانند سایر شرکت های برجسته در دنیا ، سیاست های مدیریت منابع انسانی خاص خود را دارد.
این سیاست ها ، بیشتر برگرفته از اخلاقیات و باورهای خود ری کراک بوده و در دوران بحران مکدونالد باعث شده این غول تجاری همچنان به رشد خود ادامه دهد.

1- تمامی پرسنل باید در همه پست ها فعالیت کنند

طبق سیاست های مدیریت منابع انسانی مک دونالد هرکدام از پرسنل باید به تمام مسئولیت ها
اشراف کامل داشته باشد و همیشه یک نفر در یک پست ثابت فعالیت نمیکند.
صندوق داری
آشپزخانه و تولید محصول
تحویل کالا
نظافت
و …
این کار به این دلیل میباشد که کارکنان در تمامی امور متخصص میشوند و در صورت غیبت یکی از پرسنل کار آن بخش مختل نمیشود. تنوع کاری باعث میشود که کار کمتر کسل کننده باشد و پرسنل یکدیگر را به آسان بودن کارشان متهم نکنند ، زیرا همه در شرایط عادلانه و مساوی کار میکنند. با این کار اگر یکی از پرسنل در یکی از مشاغل مهارت خاصی داشته باشد ، مدیریت سریعا متوجه آن شده و در نهایت بهتر میتواند به بهره وری کارمند و سازمان کمک کند.
برای مثال وقتی تمام نیروها در بخش نظافت فعالیت کنند ، هیچکدام غرور خاصی نسبت به یکدیگر نداشته و از طرفی تمام آنان سعی میکنند در رعایت نظافت دقت کافی را داشته باشند.

2- در مک‌دونالد پرسنل باید جوان باشند

جالب است بدانید که در سال ۲۰۰۰ از هر هشت امریکایی یک نفر تجربه کار کردن در مک دونالد را داشته است و این آمار برای یک رستوران کارآفرین بسیار شگفت انگیز است .
مک دونالد بجای اینکه برای افزایش سرعت و بهره وری خود ، تکنولوژی های نوین را جایگزین کند تصمیم گرفت از نیروی جوان در فرآیند تولید و سفارش استفاده کند
زیرا جوانان به دلیل نبوغ فکری و انرژی بالقوه زیادی که دارا میباشند ، میتوانند با ایده های نوین و انجام کارها با روش هایی خلاقانه در نهایت به بهره وری سازمان کمک کنند.
خوب است بدانید که در مک دونالد باید ۸ ساعت بصورت کاملا مفید کار کنید و در حین کار به هیچ عنوان حق چک کردن گوشی ، حال و احوال با دیگران و … ندارید.
هیچ صندلی ای در قسمت کاری برای پرسنل وجود ندارد و تقریبا تمام مدت را باید ایستاده کار کنند.
به همین دلیل این شرکت صرفا از نیروهای ۲۵ سال خیلی به ندرت استفاده میکند ‌.
شاید سوال شما این باشد که ، آیا ۸ ساعت کار بدون استراحت سخت و طاقت فرسا نیست؟ پرسنل مک دونالد واقعا از این شرایط راضی هستند؟
باید بگویم که یکی از دلایل تنوع کار همین میباشد که این تنوع باعث جلوگیری از خستگی مفرط کارکنان میشود و تغییر شیفت ها و پست ها بطوری انجام میشود که کارمندی که از صبح در بخش نظافت بوده و خسته شده ، دوساعت پای صندوق میرود و از جهت سبک بودن کار در آن قسمت میتواند کمی استراحت کند‌.
البته دلایل دیگری برای خسته نشدن وجود دارد که در ادامه به آن اشاره میکنیم.

3- تهدید به اخراج از ترفندهای مک‌دونالد است

از آنجایی که تمام مواد اولیه تمام شعب در یک کارخانه تولید می شود از یک جا به تمام دنیا ارسال می گردد افرادی که در در مک دونالد مرکزی کار می کنند و وظایف بسیار مهم و حساسی دارد به همین منظور در کنار ایجاد شرایط و مزایای خوب برای کار پرسنل این بخش می دانند که اولین اشتباهشان آخرین اشتباه آنها خواهد بود و درصورت اخراج شدند دیگر در هیچ کدام از شعب مک دونالد در سراسر دنیا حق کار کردن را ندارند.
همچنین این رفتار در تمام بخش ها و شعب مک دونالد انجام میشود و کارکنان میدانند که شرکت هیچگاه هیثیت خود را فدای کارکنان نمیکند ، از این جهت همگی پرسنل سعی میکنند به خوبی کار کنند و خطایی در انجام کارشان نداشته باشند.

4- مدیران همه جا هستند و به پرسنل کمک میکنند

جمله ای که سرپرست هر شعبه باید دائما تکرار کند این است که : همه جا هستم و به نیروهای تحت فرمان خود کمک میکنم سرپرست هر شعبه که وظیفه مدیریت منابع انسانی را هم دارد ، دائم به تمام بخش ها سر میزند تا از انجام درست کارها مطمئن شود ، اگر بخشی دچار ترافیک کاری باشد سرپرست یا مدیر آن بخش لباس کار پوشیده و پا به پای کارکنان ان بخش کار میکند تا حجم کاری متعادل شود ، حتی اگر این کار نظافت زیر میز مشتریان باشد

این کار بیشتر باعث ایجاد صمیمیت در میان پرسنل میشود که بسیار در افزایش بهره وری تاثیر مثبت دارد .

5- کارکنان به خود و به مک‌دونالد ایمان کامل دارند

برای اینکه نظر و اعتماد مشتریان را به خود جلب کنیم اول باید خودمان به خود ایمان داشته باشیم.
کارکنان به کار خود و به برند مک دونالد
به همین دلیل است که افراد هیچگاه حق پس گرفتن هیچ محصولی را از مشتری ندارند ، زیرا میدانند کار آنها ایرادی نداشته که مشتری بخواهد غذایش را پس بدهد.
اما به دلیل اینکه مک دونالد احترام بسیار زیادی برای مشتریان خود قائل است ، اگر کسی از غذا ناراضی باشد ، پولش را به او پس میدهند اما غذایش را عوض نمیکنند و از او نمیگیرند ، زیرا بر این باورند که اگر پس بگیرند قبول کردند که کارشان ایراد داشته و اصل ایمان به کار خود و برند را نادیده میگیرند .

این مقاله را برای کمک به دوستانتان از طریق لینک‌های زیر به اشتراک بگذارید.
Picture of مهدی ابطحی

مهدی ابطحی

کارشناس ارشد حوزه استارتاپ
Picture of مهدی ابطحی
مهدی ابطحی
کارشناس ارشد حوزه استارتاپ
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
حتما نظرتون رو برای ما بنویسید ...x
()
x

فرم پذیرش شرایط ارائه خدمات

لیست قوانین و مقررات
1. ارائه قبض جهت تحویل کالا الزامی است و مدت اعتبار آن یک ماه است.
2. مدت زمان اعلام وضعیت اولیه دستگاه پس از تستهای فنی، بین 2 تا 3 روز کاری است.
3. شرکت فقط ملزم به رفع ایرادات گزارش شده توسط مشتری خواهد بود.
4. در صورت عدم وجود قطعات یدکی و طولانی شدن مدت زمان تعمیر، مسئولیتی متوجه شرکت نمی باشد.
5. پس از اعلام هزینه در صورت کنسل شدن توسط مشتری ، مبلغ ۱۰۰ هزار تومان جهت بررسی فنی دریافت می گردد و نیز پس از اطلاع کنسلی به دفتر فنی (از طریق درج در سامانه آنلاین و یا تماس تلفنی)، کالا یکروز بعد به مشتری تحویل داده میشود.
6. دستگاههای تعمیر شده به مدت سه روز از تاریخ تحویل دستگاه، دارای ضمانت در اجرت تعمیر است، لذا قطعات یدکی تعویض شده شامل هیچگونه ضمانتی نیست. (باتری های تعویض شده شامل 5 ماه گارانتی می باشد)
7. معایب مربوط به آب خوردگی قطعات در برخی موارد به طور کامل قابل رفع نبوده و در صورت درخواست تعمیر از طرف مشتری، مشمول ضمانت بند فوق نخواهد بود.
8. در صورت آب خوردگی و صدمات فیزیکی و یا داشتن سوابق قبلی تعمیرات، این مرکز هیچ گونه مسئولیتی در قبال ایرادات احتمالی در حین تعمیر دستگاه مانند خاموشی کامل، محو شدن تصویر ، قطعی تاچ و غیره را ندارد.

امکانات

جناب آقای چراغچی

۰۹۳۵۲۲۲۰۱۷۰

این بخش در حال ویرایش میباشد ...

درحال ساخت